maandag 23 juli 2012

Nieuwe doelstelling

Het is alweer meer dan een maand geleden dat ik mijn laatste blog heb geplaatst maar hier ben ik weer.
De afgelopen periode heb ik consequent 3x per week hardgelopen en ik kan zeggen dat het steeds makkelijker gaat. Ongemerkt ben je steeds bezig om je eigen tijd/record te evenaren en nog liever te verbeteren wat uiteraard niet altijd lukt.
Daarom tijd voor een nieuwe doelstelling: 21 oktober de marathon van Amsterdam!
Nog nooit heb ik de afstand van 42,195 km gelopen en dit lijkt mij de ultieme uitdaging. Ik heb me vorige week ook maar meteen ingeschreven zodat ik een stok achter de deur heb. Verder ben ik gaan kijken op internet naar schema's als voor bereiding op een marathon. Mijn schema bestaat uit het langzaam uitbreiden van mijn uithoudingsvermogen dit gebeurd door middel van lange duurlopen afgewisseld met intervallen en langzame herstel lopen. Mijn doelstelling voor de marathon is om hem binnen 4 uur te lopen, richttijd 3 uur en 45 minuten.
Vorige week ben ik begonnen met de voorbereiding en vanaf dat moment had ik precies 14 weken tot 21 oktober.

In totaal heb ik de eerste week van voorbereiding 4x hardgelopen, in totaal 32,5 km.
Dinsdag: 5,4 km in een tempo van 5:33 min/km, dit voelt heel ontspannen en relaxed aan.
Donderdag: totaal 8 km in een rustig tempo maar met 2x een versnelling over een afstand van 1600 meter, deze 1600 m gingen in een tempo van 4:48/min tussen de beide 1600 m heb ik 800 meter heel rustig gelopen  ca. 6:30/km.
Zaterdag: 5,4 km in 5:36 min/km.
Zondag: Lange duurloop van 13,2 km in een snelheid van 6,04 min/km, ook dit voelde heel relaxed alsof het nog uren kon doorgaan.
Alle keren heb ik ook mijn hartslag gemeten deze ligt rond de 145 bpm en tijdens de 1600 meter in hoger tempo op 161 bpm. Dit is wel wat anders dan een 10 km lopen met een hartslag van 176 bpm.

Deze week lijkt wat lopen op vorige week, vandaag rustdag en morgen, dinsdag, ca. 6,4 km in een rustig tempo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten