dinsdag 17 januari 2012


Dit is mijn eerste bericht en het is de bedoeling om hier mijn ervaringen op te schrijven met het hardlopen of joggen. In de jaren 80 deed ik tijdens mijn studie veel aan hardlopen, niet op wereldniveau maar gewoon recreatief in een lekker tempo. Ik trainde ca. 1 uur per dag in een tempo van ongeveer 15 km per uur.
Regelmatig liep ik een halve marathon (21,1 km) met als beste tijd 1 uur 28 minuten tijdens de halve marathon van Amsterdam. 
De eerste loop was de halve marathon van Egmond in 1985 bij een temperatuur van -10 C, mijn tijd was toen 1 uur 45 minuten.
Nu ruim 20 jaar later wil ik het hardlopen weer oppakken en ben op 1 januari 2012 weer begonnen met 15 minuten in een tempo van 10 km per uur. Inmiddels ben ik wat zwaarder geworden en weeg 86 kg en heb een rusthartslag van 73 slagen per minuut.
Ik train maximaal 1x per dag en loop pas weer als de eventuele spierpijn over is.
Mijn doelstelling is een uur lang lopen in een tempo van 12 km per uur, een streefgewicht van 82 kg (eigenlijk 80 maar je moet realistisch zijn) en een rusthartslag van minder dan 60 slagen per minuut.
Inmiddels heb ik 7 keer gelopen vanaf 1 januari en loop inmiddels 7 km in 40 minuten. Ik maak gebruik van een sport horloge: Garmin forerunner 310 en kan dus tijdens het lopen mijn hartslag opmeten (dit moet ik echter nog instellen) en de exacte afstand.
Vandaag heb ik een ‘rust’ dag vanwege een klein pijntje in de enkel maar morgen ga ik weer verder met trainen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten