zondag 15 april 2012

Eindelijk weer lekker gelopen

Na ook op donderdag nog een keer op de hometrainer te hebben gefietst, 1 uur en daarbij 890 calorieën verbrand, heb ik gisteren weer hardgelopen.
Ik had donderdag nog steeds pijn in mijn rechter onderbeen en heb toch maar advies ingewonnen van wat het kan zijn. Zelf dacht ik aan een irritatie van het botvlies een zgn. shin splint en dat het komt door overbelasting in combinatie met een (te) harde ondergrond waarop gelopen wordt.  Ik ben naar iemand gegaan die sportmassages doet en verstand heeft van blessures. Zij heeft gevoeld in de spieren en kwam tot de conclusie dat het een soort verkleving was die komt door dat de spieren veel belast worden en daardoor wat verkrampen met als gevolg dat de spier geen afvalstoffen kwijt kan.
De remedie en daar gaat het om is de spier los masseren door je duim in de spieren te zetten en jezelf flink pijn te doen. Hierdoor wordt de spier een beetje 'beurs' en komt de doorbloeding weer opgang waardoor de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden. Ik ben hier donderdag gelijk mee begonnen, zowel links naast mijn scheenbeen als in de kuitspier. Gevolg de spieren voelen beurs aan maar de pijn zoals die was lijkt weg te zijn. Dit proces heb ik vrijdag en zaterdag herhaald en dat blijf ik de komende tijd nog wel even doen.
Gisteren heb ik ook maar even geprobeerd om er mee hard te lopen en heb daarvoor het rondje van 7,2 km gelopen wat ik de laatste tijd wel vaker doe. Het ging eigenlijk ontzettend goed, tempo laag gehouden en gewoon lekker lopen. Ik liep de 7,2 km in 40 minuten en 15 seconden en ben daar tevereden mee.
Ik had gisteren ook weer voor het eerst mijn hartslagmeter op mijn Garmin sporthorloge aangesloten, dat gaat draadloos met een band om mijn borst.
Rusthartslag 60 slagen per minuut, gemiddelde hartslag tijdens het hardlopen 156 slagen per minuut. Na afloop nog even gekeken hoe snel mijn hartslag weer onder de 100 slagen per minuut was: 3 minuten 12 seconden.
Zondag even rust maandag weer lopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten