vrijdag 2 maart 2012

2 maanden training een evaluatie

Op 1 januari 2012 had ik besloten om wat te gaan doen aan mijn conditie en lichte overgewicht. Vroeger liep ik veel hard maar daar is op een gegeven moment de klad in gekomen door allerlei redenen. Inmiddels ben ik 49 jaar dus tijd om dingen te veranderen.
De doelstelling die ik had gesteld waren de volgende:

  1. Makkelijk 1 uur kunnen hardlopen in een tempo van 12 km/h
  2. Hartslag omlaag krijgen van 73/min naar ca. 60/min
  3. Gewicht omlaag van 86 kg (BMI 26) naar 82 kg (BMI <25)

Het uur hardlopen is gelukt, ik loop niet dagelijks maar toch 3x per week, soms een uur soms iets korter om er een beetje afwisseling in te houden. In 2 maanden tijd is de snelheid omhoog gegaan van 10 km/h naar 10,9 km/h. Dit was gisteren over een afstand van 10 km. Ik probeer niets te forceren dus wat dat betreft ben ik tevreden, iedere dag heb ik het gevoel dat het makkelijker gaat. Die 12 km/h komt er op een gegeven moment vanzelf.

Hartslag rustiger krijgen. Dit is gelukt mijn rusthartslag was 73/min. en is nu, vanochtend opgenomen, 61/min. Dit geeft mij een goed gevoel.

Gewicht: dit valt toch wat tegen, ik begon op 86 kg en weeg nu 85 kg, 's morgens gewogen na het opstaan. Ik heb in de afgelopen 2 maanden 168 km hardgelopen en daar heb ik 16 uur overgedaan in die periode heb ik 15.000 calorieën verbrand. In de periode dat er ijs lag heb ik geschaatst meer dan 120 km in totaal ca. 10 uur. Bij elkaar is dat ruim 26 uur in een periode van 9 weken, bijna 3 uur per week.
Ik let niet speciaal op mijn voeding, eet gewoon wat ik lekker vind en drink regelmatig een wijntje of biertje maar dat deed ik voorheen ook. Ik had verwacht dat de kilo's er toch wat sneller af zouden gaan.


Conclusie die ik kan trekken voor mezelf:
Ik ben weer heerlijk aan het hardlopen en mijn conditie gaat met sprongen vooruit. Op 1 januari 2012 liep ik 2,5 km en had ik de volgende dag spierpijn. Nu loop ik zonder problemen 10-11 km in een uur en zonder spierpijn. Het is wonderlijk om te zien hoe snel je hiermee progressie behaald.
Op dit moment heb ik wel een klein beetje pijn aan de binnenkant van mijn linker enkel, met name als ik gewoon loop. Wanneer ik mijn hardloopschoenen aan doe dan heb ik geen last, dit komt door de goede ondersteuning van mijn voeten.
Afvallen valt een beetje tegen maar dat is voor mij toch een beetje een bijzaak. Langzaam maar zeker gaan die kilo's er toch wel af. De gemiddelde afstand die ik per maand hardloop wordt alleen maar langer en dus worden er meer calorieën verbrand, dit moet uiteindelijk leiden tot een lager gewicht.
Om mijn herstel te bevorderen gebruik ik de antioxidant: Astaxanthine ook de Zweedse Cross Country ploeg gebruikt dit dus dat moet goed.
Daarnaast gebruik ik een groene thee-extract met een hoge concentratie aan EGCG. Groene thee moet meer energie geven, het verhoogt de vetverbranding en zou daardoor moeten helpen om kilo's kwijt te raken. Ik gebruikt dit vooral omdat ik er van overtuigd ben dat het helpt om allerlei (welvaarts) ziekten buiten de deur te houden.

Morgen gewoon weer lekker hardlopen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten